محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

پزشک ارتوپد یا ارتوپد چیست؟


تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی خود درد مفاصل را تجربه می کنند و بسیاری از افراد از آسیب های اسکلتی عضلانی رنج می برند که نیاز به مراقبت های پزشکی خاص دارد. اگر آسیب شما نیاز به تشخیص و درمان تخصصی دارد، احتمالاً به پزشک ارتوپد مراجعه خواهید کرد. حتی اگر فعالیت بدنی زیادی نداشته باشید، فعالیت های روزانه شما می تواند به بافت عضلانی آسیب برساند. استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، کار مداوم، حرکات تکراری و وضعیت نامناسب نیز می تواند منجر به آسیب های اسکلتی عضلانی شود. اما آیا می دانید ارتوپدها در واقع چه می کنند؟

پزشک ارتوپد پزشکی است که بر روی بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی و درمان آنها تمرکز دارد. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون ها و رباط ها است.


تخصص یک استئوپات چیست؟

پزشکان ارتوپد در درمان درد در پاها و مچ پا، دست و مچ دست، زانو، آرنج و شانه، گردن، لگن و کمر تخصص دارند. البته متخصصان ارتوپدی می توانند در این یا رشته دیگری از ارتوپدی تخصص داشته باشند. برخی از متخصصان ارتوپدی:

دست ها و اندام های فوقانی

پا و مچ پا

انکولوژی سیستم اسکلتی عضلانی (تومورها)

ارتوپدی کودکان

پزشکی ورزشی

شصت جراح مهره

جراح تروما

جراحی تعویض مفصل


نقش جراح ارتوپد چیست؟

پزشکان ارتوپد آسیب های ناشی از ورزش یا فعالیت بدنی، افزایش سن و غیره را تشخیص داده و درمان می کنند. پزشکان ارتوپد وظایف زیر را بر عهده دارند:

آنها درد را مدیریت می کنند

بسیاری از شرایط اسکلتی عضلانی وجود دارد که می تواند باعث ناراحتی یا درد شود. پزشکان ارتوپد می توانند به کاهش یا از بین بردن درد ناشی از این آسیب ها کمک کنند.

بهبود دامنه حرکتی

درد، سفتی و تورم در مفاصل می تواند دامنه حرکتی را کاهش دهد. وقتی این اتفاق می افتد، فعالیت های روزانه مانند دوش گرفتن، نظافت و خم شدن می تواند دشوار باشد. جراح ارتوپد می تواند از طریق فیزیوتراپی و سایر درمان ها به بازیابی دامنه طبیعی حرکت کمک کند. ممکن است برای اصلاح این مشکل جراحی لازم باشد.

درمان و پیشگیری از صدمات

شکستگی استخوان، شکستگی فشاری، شکستگی استرسی، دررفتگی، آسیب عضلانی یا پارگی تاندون بیماری هایی هستند که معمولا توسط پزشکان ارتوپد درمان می شوند. پزشکان ارتوپد همچنین می توانند برنامه های درمانی و پیشگیری را برای جلوگیری از آسیب های بعدی ایجاد کنند.


ارتوپد از چه روش هایی برای درمان بیماران استفاده می کند؟

در اولین ویزیت، ارتوپد اقداماتی را برای تشخیص وضعیت فرد انجام می دهد. این روش ها معمولاً شامل معاینه فیزیکی و عکس برداری با اشعه ایکس است. گاهی اوقات یک متخصص پا از تکنیک هایی مانند تزریق برای کمک به تشخیص یا درمان یک بیماری استفاده می کند. در برخی موارد، آزمایشات اضافی برای تأیید تشخیص مورد نیاز است.

تائیدیه

برای کمک به تشخیص وضعیت فرد، پزشک ارتوپد:

در مورد علائم فرد می پرسد.

سوابق پزشکی فردی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد سابقه پزشکی و سلامت عمومی بیمار بررسی می شود.

یک معاینه فیزیکی انجام دهید.



ارتوپد همچنین ممکن است آزمایش‌های تشخیصی و تصویربرداری را توصیه کند، از جمله:

اسکن ام آر آی

اسکن گربه

اسکن استخوان

سونوگرافی

تجزیه و تحلیل باهم

اشعه ایکس رایج ترین و پرکاربردترین روش تشخیصی است. یک متخصص ارتوپد اغلب در مطب خود رادیوگرافی می گیرد. این ویژگی به او این امکان را می دهد که موقعیت های خاصی را در هنگام بازدید از یک فرد ببیند. برخی از آسیب های جدی مانند شکستگی ها و دررفتگی ها نیاز به جراحی ارتوپدی برای بازگرداندن استخوان یا مفصل به موقعیت اولیه و بی حرکت کردن آن با بریس، گچ گیری یا آتل دارند.


روش های درمانی

برای بیماری های اسکلتی- عضلانی مزمن، مانند کمردرد یا آرتریت، پزشک ارتوپد ممکن است یک یا چند درمان زیر را توصیه کند:

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

توانبخشی و فیزیوتراپی

یک برنامه ورزشی در خانه

تزریق

طب سوزنی

تجهیزات حرکتی

عمل جراحی

انواع جراحی ارتوپدی

قبل از مراجعه به متخصص درد ارتوپدی چه اقداماتی باید انجام داد؟

با استفاده از درمان های خانگی ساده می توانید درد مفاصل و استخوان را در کوتاه مدت کاهش دهید.

مفصل را با آتل بی حرکت کنید، اما مفصل را برای مدت طولانی بی حرکت نکنید، زیرا ممکن است سفت شود و در نهایت عملکرد خود را از دست بدهد.

به ناحیه آسیب دیده استراحت دهید از انجام هر گونه فعالیتی که باعث درد می شود خودداری کنید.

برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از یخ روی مفاصل دردناک می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

برای اسپاسم عضلانی اطراف مفاصل، یک پد گرم کننده را امتحان کنید.



در انتخاب متخصص ارتودنسی چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

نظر دکتر فعلی و تجربه آشنایان

برای شروع، از پزشک فعلی خود لیستی از مکمل ها را بخواهید. خانواده، دوستان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز منابع خوبی برای درخواست توصیه هستند. در مورد صلاحیت و تجربه پزشکان تحقیق کنید. همانطور که لیست خود را محدود می کنید، با هر متخصص ارتودنسی تماس بگیرید و یک قرار ملاقات و مشاوره تعیین کنید.

صلاحیت متخصص ارتوپدی

داشتن گواهینامه بورد فاکتور مهمی است که در انتخاب جراح ارتوپد باید در نظر گرفته شود. گواهی بورد به شما می گوید که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های ارتوپدی دارد. همچنین بررسی کنید که جراح ارتوپد ادعای قصور یا اقدامات انضباطی نداشته باشد.

تجربه دکتر

وقتی صحبت از مراقبت های پزشکی یا جراحی تخصصی برای مشکلات پیچیده ارتوپدی می شود، هرچه پزشک با تجربه تر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. تاریخچه پزشکانی را که بیمارانی را با شرایط خاص شما درمان کرده اند، بیابید.



ارتباط جنسی

مهم است که با جنسیت جراح ارتوپد راحت باشید، زیرا باید اطلاعات شخصی خود را آشکارا مطرح کنید. همچنین، حتماً از ارتوپد خود در مورد آموزش های اخیر و تجربیات مرتبط با وضعیت و جنسیت خود بپرسید. پزشکان از تفاوت های آناتومیکی بین جنسیت و موقعیت های جنسی در درمان بیماران ارتوپدی آگاه هستند.


مطالعه کیفیت کلینیک

کیفیت مراقبت را در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی در نظر بگیرید که در آن ارتوپد می تواند بیماران را درمان کند. کیفیت بیمارستان مهم است زیرا بیماران در بیمارستان های با کیفیت بالا عوارض کمتری دارند. همچنین بررسی کنید که آیا مکان بیمارستان برای شما مهم است یا خیر. پس از جراحی ارتوپدی، دوره‌های پیگیری و نقاهت مکرر ممکن است به این معنی باشد که شما به موقعیت راحت‌تری نیاز دارید.


سبک ارتباطی پزشک

دکتر کایروپراکتیکی را انتخاب کنید که در صحبت کردن با آن احساس راحتی کنید و بتواند از اعتبار شما پشتیبانی کند. هنگامی که برای اولین بار یک متخصص کایروپراکتیک را می بینید، سوال بپرسید و ببینید که چگونه پاسخ می دهند. مهم است که پزشک از سؤالات شما استقبال کند و به گونه ای به آنها پاسخ دهد که قابل درک باشد. دکتر کایروپراکتیکی را پیدا کنید که مایل باشد شما را بشناسد، گزینه های درمانی شما را بررسی کند و به فرآیند تصمیم گیری شما احترام بگذارد.


نظرات سایر بیماران

خواندن آنچه دیگران در مورد یک پزشک می گویند می تواند بینشی در مورد نحوه تمرین و نحوه طبابت پزشک ارائه دهد. از افراد در مورد تجربیاتشان در زمان بندی قرار ملاقات، زمان انتظار، محیط اداری و غیره بپرسید. شما می توانید دریابید که بیماران چقدر به پزشکان اعتماد دارند، چقدر وقت خود را با بیماران می گذرانند و چقدر خوب به سوالات پاسخ می دهند.


پوشش بیمه

پوشش بیمه شما مشکل بزرگی است. برای اینکه بیشترین سود را از بیمه خود ببرید و کمترین قیمت را بپردازید، باید متخصص ارتوپدی را انتخاب کنید که با بیمه شما کار می کند.


مشاهده منبع: https://payju.ir/content/پزشکان-متخصص-ارتوپدی-در-شیراز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد