محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

دبی متر چگونه کار می کند؟


فلومترها یا دبی سنج ها در کاربردهای مختلفی مانند تصفیه خانه های آب، صنایع تبدیلی و نظارت بر محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرند.

فلومترها با اندازه‌گیری جریان‌ها، بینش مهمی در مورد جریان آب در لوله‌ها، سیستم‌های فاضلاب و سایر زیرساخت‌ها ارائه می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع آنها و نحوه انتخاب دبی سنج مناسب برای اپلیکیشن مورد نیاز خود می پردازیم.

انواع فلومتر

انواع مختلفی از جریان برای استفاده در اتوماسیون صنعتی موجود است. بسته به محصولی که اندازه‌گیری می‌شود، خواه مایع یا گاز، برخی از اصول اولیه برای عملکرد کنتور اعمال می‌شود. در ادامه، برخی از رایج ترین انواع تشعشعات را پوشش می دهیم و اصول عملکرد، مزایا و چالش های آنها را بررسی می کنیم.

فلومتر التراسونیک

فلومترهای اولتراسونیک از امواج اولتراسوند برای اندازه گیری سرعت سیال استفاده می کنند. سپس فلومتر از مقدار سرعت اندازه گیری شده و اندازه لوله برای محاسبه جریان حجمی مایع استفاده می کند. سرعت آب به دو روش اندازه گیری می شود:

اولین مورد بر اساس اصل اثر داپلر است. امواج اولتراسونیک با فرکانس معین بر روی تابش دهنده مایع فرآیند تابش می شود. در انتهای قطر لوله مقابل یک گیرنده قرار دارد که فرکانس این امواج را اندازه گیری می کند. فرکانس دریافتی گیرنده به سرعت سیال بستگی دارد.

نوع دیگری از اندازه گیری بر اساس تفاوت زمانی است که طول می کشد تا صدا به بالا و پایین مایع حرکت کند. هر دو مقدار برای محاسبه نرخ جریان سیال استفاده می شود.

یکی از مزایای فلومترهای اولتراسونیک این است که می توان آنها را بدون تغییر لوله نصب کرد. این نوع فلومتر معمولاً به دور لوله پیچیده می شود. پارامترهای مختلفی مانند ضخامت لوله، مواد و قطر برای محاسبات دقیق وارد فلومتر می شود.

گرانش سنج

جریان سنج مغناطیسی (یا مگومتر) صدا سنج بدون قطعات متحرک هستند. فلومترهای مغناطیسی برای اندازه گیری سیالات مبتنی بر آب یا رسانا، مانند فاضلاب آلوده یا کثیف یا آب فرآیند ایده آل هستند.

روش کار فلومتر مغناطیسی بر اساس فرمولی به نام فرمول فارادی است. اول، دوباره، مایع باید منظم باشد. ولتاژی اندازه گیری می شود که به "سرعت متوسط ​​سیال با قدرت میدان مغناطیسی با طول متغیر" بستگی دارد (این فاصله بین الکترودها است). این کشش متناسب با جریان کشش سیال است.

نحوه کار دبی سنج مغناطیسی

فلومترهای مغناطیسی از یک میدان مغناطیسی برای اندازه گیری ولتاژ القا شده توسط یک سیال متحرک استفاده می کنند. ولتاژ متناسب با ضرب سرعت سیال و شدت میدان مغناطیسی است. فلومترهای مغناطیسی نیز غیر تهاجمی هستند و می توانند هر مایع رسانایی مانند آب، اسید، باز، لجن و ... را اندازه گیری کنند. یکی از بهترین فلومترهای مغناطیسی فلومتر زیمنس است.

کنتورهای جریان مغناطیسی تحت تأثیر تغییرات دما، فشار، ویسکوزیته یا چگالی قرار نمی گیرند. با این حال، آنها نمی توانند مایعات غیر قابل تراکم مانند نفت، گاز یا بخار را اندازه گیری کنند. فلومترهای مغناطیسی برای مناطقی که نمی خواهید هنگام کار با کنتور با آب اندازه گیری شده تماس پیدا کنید ایده آل هستند. آنها همچنین دارای دقت بالا و نیاز به نگهداری پایین هستند.

دبی سنج مکانیکی

تسمه های مکانیکی دارای قطعات متحرک داخلی مانند دستی یا فشار دهنده هستند. جریان سیال در لوله باعث "چرخش دوک" می شود که نرخ جریانی متناسب با "سرعت چرخش" سیم پیچ ایجاد می کند.

فلومترهای مکانیکی برای افراد غیر متخصص به راحتی قابل درک هستند. پدال های آهسته شما را به آرامی حرکت می دهند در حالی که پدال های سریع شما را سریع تر می کنند. دبی سنج مکانیکی وسیله ای ساده و ارزان است که می تواند سیالات با ویسکوزیته کم و بدون مواد جامد را اندازه گیری کند. با این حال، ممکن است برای کاربردهایی که آلودگی یا زباله می تواند آنها را از بین ببرد یا مسدود کند، مناسب نباشند.

انواع دیگر دبی سنج ها

انواع بسیار دیگری از فلومترها وجود دارند که برای اندازه گیری دبی سیال از اصول و روش های مختلفی مانند گرما، جرم، فشار دیفرانسیل، کوریولیس، گرداب، جابجایی مثبت و ... استفاده می کنند که هر کدام نوع خاص خود را دارند. ویژگی ها و محدودیت هایی که آن را کم و بیش برای کاربردهای خاص مناسب می کند.

چگونه فلومتر مناسب را برای برنامه خود انتخاب می کنید؟

فلومتر دستگاهی است که مقدار مایع، گاز یا بخار موجود در لوله یا مجرا را در یک دوره زمانی معین اندازه گیری می کند. آنها در کاربردهای مختلفی مانند تصفیه خانه های آب، صنایع فرآیندی و نظارت بر محیط زیست استفاده می شوند.

انواع مختلفی از دبی سنج ها برای استفاده در اتوماسیون صنعتی وجود دارد. بسته به ماده ای که اندازه گیری می شود، مایع یا گاز بودن آن، برخی از اصول اولیه در مورد نحوه کار کنتورها اعمال می شود.

فاکتورهایی که در انتخاب فلومتر باید در نظر گرفت

قبل از انتخاب فلومتر، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

ماهیت و خواص سیال مورد اندازه گیری مانند ویسکوزیته، رسانایی، چگالی، دما، فشار و غیره.

دقت و محدوده اندازه گیری مورد نیاز، جریان زیاد یا کم، جریان کلی یا جزئی و غیره.

الزامات نصب و نگهداری فلومتر مانند اندازه لوله، مکان، دسترسی، منبع تغذیه، کالیبراسیون و غیره.

هزینه خرید اولیه، هزینه های عملیاتی، قطعات یدکی و غیره هزینه و در دسترس بودن فلومترها مانند

بر اساس این عوامل، می توانید گزینه های خود را محدود کرده و بهترین نوع فلومتر را برای کاربرد خود انتخاب کنید.

سخن پایانی در مورد فلومترها

در این مقاله تعدادی از رایج ترین انواع دبی سنج ها و نحوه عملکرد آنها را ارائه کرده ایم. ما همچنین برخی از مزایا و چالش های آن را برای برنامه های مختلف مورد بحث قرار داده ایم.

فلومترها ابزارهای ضروری برای اندازه گیری و کنترل جریان سیال در صنایع و محیط های مختلف هستند. با درک نحوه کار آنها، می توانید "بهترین نوع" فلومتر را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید و گردش کار اتوماسیون خود را بهینه کنید.

مراجعه به ادامه مطلب: https://www.tejaratefarda.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%88%D8%A8-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-65/44671-%D9%81%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد