محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

8 دروغ کاخ چهلستون اصفهان بگو


چهل ستون در یک سوم بالایی کاخ ساخته شده و بقیه تقسیم بندیها و سازهها به صورت قرینه و قائمه در دو سمت محور اصلی شرقی غربی به شکل زیبا و چشم نوازی تکرار شده است. جنس ستونهای این کاخ از کاغذ از چوب چنار و کاج است که به شکل هشت ضلعی ساخته شده و چهار ستون وسط آن بر پایه چهارم شیرین شیر سنگی قرار گرفته است. ۶. تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهلستون که در سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شدهاست. در این محوطه بزرگ کاخ های سلطنتی دیگری نظیر تالار اشرف، جبه خانه، رکیب خانه، کشیک خانه، تالار طویله، کاخ هشت بهشت، توحید خانه و برخی عمارتهای دیگر هم ساخته شدند که اثرات برخی از آن ها هنوز هم در اصفهان وجود دارد. یکی از این بناها کاخ چهلستون است که باغ سلطنتی بوده و همچنان با شکوه است. از روی آن کتیبه مشخص شد که چهلستون مربوط به شاه عباس دوم است و سال اتمام آن مربوط به ۱۰۵۷ هجری قمری است. اتاقهایی در این تالار ساخته شده اند که آنها هم است پر از نقاشی و طرح های رنگی ازمسلم نقاشی اکثریت این نقاشی ها در گذشته گچ روی آنها را پوشانده بوده که بعدها کارشناسی ها و متخصص ها از زیر گچ بیرون آورده و مرمت سازی کردد آن ژل بلوکارت دو نقاش معروف از کشور هلند در رد دوسمت سالن مرکزی تالار جردن تصاویری از بزرگان و سفرای اروپایی را که در گذشته در اصفهان بودند را نقاشی کردند تالار پادشاهان چهلستون هم و پر از تابلوی نقاشی های بزرگ از پادشاهان دوره صفوی نقش بسته اند و در اتاق گنجینه این تالار نقشی از شاه عباس اول با تاج پادشاهی مینیاتوری قرار دارد.

در مورد تولد امام حسن مجتبی - ایمنا موسیقی در اصفهان اهمیت زیادی دارد، یکی از مقامهای موسیقی و یکی از آوازهای پنجگانه سنتی کشور نیز به نام اصفهان است. کاخ چهل ستون با مساحت 2120 متر با ترکیب هنر و معماری چند کشور نظیر ایران، چین و فرنگی که روی یک ایوان اصلی به جهت شرق با ارتفاع 14 متر، عرض 17 متر و به طول 38 متر بنا شده است. ۲- سدگلپایگان این سد که در۵۶ کیلومتری گلپایگان درمحلی بنام اختخوان واقع است بارتفاع ۵۱ متر میباشد که ۳۶۰۰۰۰۰۰ مترمکعب آب را ذخیره کرده ومورداستفاده قرارخواهدداد. درختان این باغ از دو جهت یک راهنمای خوب است که شما را به طرف کاخ اصلی هدایت میکند. پس از رسیدن به اصفهان، کافی است خودتان را به دروازه دولت اصفهان برسانید؛ چرا که کاخ چهلستون به این منطقه نزدیک است. پس از به قدرت رسیدن شاه عباس دوم که هفتمین پادشان صفوی بود، چهلستون توسعه داده شد و به آن، تالارها و ایوان هایی اضافه شد. پس از آن که اصفهان به عنوان پایتخت پادشاهی انتخاب شد، توسعه های زیادی روی آن انجام شد. بنیان اصلی این مسجد در قرن دوم بعد از اسلام گذاشته شد و در دورههای تاریخی پس از آن تحولات عظیمی از جمله جنگ، زلزله و آتشسوزی را تجربه کرد. این عمارت در ابتدا کوشکی کوچک در میان باغی بزرگ بود و به فرمان شاه عباس دوم ایوانها نقاشیها تزئینات و بخشها و سازههای مختلفی به آن اضافه شد و آن عمارت کوچک را به قصری در خور شان و شکوه پادشاهان صفوی تبدیل کرد. این کاخ بی نظیر در دوره شاه عباس اول صفوی در میان باغی سرسبز و خوش آب و هوا بنا شده است و در سال ۱۰۵۷ هجری قمری در زمان حکمرانی شاه عباس دوم تکمیل و افتتاح شد. معماری کاخ چهل ستون اصفهان چگونه است؟ سردر تالار اصلی یا تالار آینه، درست در پشت ایوان ستون دار قرار گرفته است که سقف و دیوارها و تمامی سطوح آن مزین به آینههای بزرگ خشتی و آینههای کوچک معرق کاری شده است.

در پشت ورودی تالار آیینه بخش کوچکتر و بالاتری وجود دارد که به آن شاه نشین میگویند. تعدادی آثار باستانی با ارزش هم در داخل مسجد وجود دارد که از جمله آنها می توان به سنگ قبری متعلق به دختر خواجه رشید الدین میبدی، نویسنده کتاب کشف الاسرار اشاره کرد مه قدمت آن به سال 562 هجری باز می گردد. از مهم ترین باغ های احداث شده اطراف آن می توان به باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت بهشت، باغ فتح آباد، باغ کاج، باغ نسترن، باغ خلعت و باغ انگورستان اشاره کرد. باغ چهلستون یکی از عالیترین باغهای معروف ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یعنی این باغ به تمام باغهای اطراف خود در دوره صفوی دسترسی داشته است. شگفتی در این است که کاخ چهلستون به وسیله تونلی به تمام کاخهای آن دوره یعنی کاخ هشت بهشت و کاخ عالی قاپو دسترسی داشته است؛ و این نقاط تمایز کاخ و باغ چهلستون، آن را در زمره بناهای شاخص و مهم دوران صفوی قرار میداد. پس هر سه جزء روی هم یعنی جایگاه فزونی و شکوفایی و سودمندی آب است یا محلی که آب آن سودمند و نیکو و اقتصاد آن شکوفاست. این ساعت اهدایی از ماردیروس گوورک هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ است، که پس از مرگ برادرش به یادبود او ساخت.

افزون بر نقاشیهایی که گفته شد، یک نقاشی به هم پیوسته در کلیسا وجود دارد. آینه کاریها و نقاشیهایی در قالب گره چینی و نقوش هندسی که سقف چوبی ایوان را در بر میگیرد نظر ما را به خود جلب میکند. هم چنین قسمت شمالی آن نیز توسط سه درگاه به ایوان ستوندار مشرف به باغ راه پیدا میکند که تزیینات این ایوان هم به مانند ایوان ستوندار جنوبی مزین به نقاشیهایی زیبا و چشم نواز است. دو ستون دیگر هم به ارتفاع ۱۲ متر در آن قرار دارند که مشرف به تالار آینه هستند. گفته شده که باغ چهلستون در زمان ساخت ۶۷ هزار متر مربع مساحت داشته و تقریبا طول و عرض آن برابر بوده است. تقریبا تمامی ملاقاتهای مهم و رسمی و پذیرایی از بزرگان دوران صفوی در این بخش از کاخ چهلستون انجام میگرفته است. پنجرهها و درگاههای بزرگی در دو سمت تالار اشرف و درون ایوانها وجود دارد، باعث روشنایی این بخش از کاخ چهلستون میشود. کاخ چهل ستون که به نام باغ موزه هم از آن یاد میشود در امتداد چهارباغ قرار گرفته و اصلیترین حلقه وصل این شالوده به شالودههای دیگر نقش جهان است. کاخ چهل ستون بهترین مکان برای علاقمندان به تزیینات نقاشی، آینهکاری و کاشیکاری است.

اصلا مگر میشود به اصفهان سفر کرد و از کاخ چهلستون آن بازدید نکرد؟ چهارباغ بهعنوان یک فضای بسیار تاریخی میتوانست یک پیاده راه و یک گردشگاه بسیار عالی و مناسب برای گردشگران بوده و فوقالعاده درآمدزا باشد، مشروط به اینکه درست عمل میشد، اما در حال حاضر چهارباغ، عده بسیار خاصی را به خود جذب کرد و عده بسیار زیادی را از خود دور کرده است! از همه اطراف حاشیه باغ پیاده روهایی که دور آنها را نرده های زیبایی گذارده اند و در هر دو طرف آنها چنار کاشتهاند به طرف کاخ کشیده شده است. هنگام قدم زدن دور استخر زیبای کاخ چهلستون مجسمههای مشاهده میکنید که متعلق به معماری چهلستون نیستند، این مجسمهها زمان تخریب قصرسرپوشیده به این محل آورده شده است. محل خلوت و خواب شاه در بالای عمارت چهلستون بوده است که به آن بالا خانه میگویند. این کاخ در ابتدا یک کوشک بود که در دوره شاه عباس دوم بهصورت یک کاخ مجلل جهت پذیرایی احداث گردید و همچنین شاه عباس آن را به عنوان دولتخانه جدید خود معرفی کرد و همچنین کاخ چهلستون اصفهان یکی از با شکوهترین عمارتهای عصر صفویه معرفی شده است. از مهم ترین آن ها می توان به احداث خیابان ها، چهار باغ و همچنین باغ های اطراف آن اشاره کرد. البته از سمت چهار راه شکرشکن هم میتوان از این مسیر به سمت میدان رفت. در این صورت کافی است در ایتسگاه مترو امام حسین یا ایستگاه اتوبوس امام حسین پیاده شوید و بقیه را پیاده به سمت این عمارت زیبا حرکت کنید! همچنین این کاخ همه روزه پذیرای شما گردشگران عزیز است و می توانید در روزهای غیر از تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص) و امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و حضرت علی (ع) از آن بازدید کنید. خیابان چهارباغ اصفهان توسط دوگونه کاخ شاهی، دروازه دولت و باغ هزارجریب را به هم پیوند میداده است.

از جمله مکانهای دیدنی اصفهان می توان به میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، بازار قیصریه، بازار امام، چهل ستون، عمارت هشت بهشت، مدرسه چهارباغ، منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، محله جلفا و کلیسای وانک، آکواریوم ناژوان، باغ پرندگان، حمام علیقلی آقا، توحیدخانه، خیابان زیبای عباس آباد، خیابان زیبای چهارباغ عباسی، مقبره بابا رکن الدین در تخت فولاد، موزه هنرهای تزئینی، خانه مشروطه، کویر ورزنه، آبشار نیاسر و غارپریان اشاره کرد. در واقع به قدری این تزیینات به هم مرتبط و متصل هستند که نمیتوان ابتدا و انتهای تزیینات را در فضای خارج و داخل مشخص کرد و این گونه معماری ایرانی را به خوبی در معرض نمایش قرار میدهد. در همین محور، دو استخر در اندازههای کوچک و بزرگ وجود دارد که عمارت چهل ستون در میان آن دو قرار گرفته است جالب است بدانید که این محور اصلی به وسیله درختانی که در مسیر کاشته شده است، جهت حرکت به سوی کوشک یا عمارت اصلی را نشان میدهد. یکی از ویژگیهای مهم بنا، این تالار یا ایوان ستون دار است که از بیست ستون تشکیل شده است. همانطور که گفتیم باغ در جهت شرقی غربی ساخته شده است و این محور، محور اصلی ساخت باغ را تشکیل میدهد. اصفهان زیباترین شهر ایران به مانند موزهای زنده ضیافتی از طرح رنگ هنر معماری و تاریخ را به مسافرانش هدیه میدهد در میان این زیباییها کاخ چهلستون به نقاشیها و آینه کاریهای بی مثالش مشهور شده است.

آب و آیینه در معماری و تزیین نقاط مختلف کاخ به کار رفته است که دنیای اطراف را در خود منعکس میکند و فضای دلفریبی به کاخ میبخشد و کاخ چهلستون را به یکی از زیباترین و مجللترین عمارتها تبدیل میکند. ایوان کاخ چهلستون از دو بخش تشکیل شده است: بخش ابتدایی که ۱۸ ستون چوبی با پایههای چوبی و سنگی دارد که چهار ستون وسط آن روی چهار شیر سنگی استوار است که در گذشته از دهان این چهار شیر آب فوران میکرد و در حوض مرمری زیبای کوچک وسط ایوان جاری میشد که زیبایی این ایوان بینظیر را دو چندان میساخت. راهمان را به فضای اصلی کاخ چهلستون ادامه میدهیم و از ایوان ستون دار عبور میکنیم. اگر با ماشین شخصی در اصفهان هستید و می خواهید به کاخ چهلستون برسید، می توانید از GPS موبایل خود هم استفاده کنید تا بهترین مسیر را به شما نشان دهد. یکی از مسائل بسیار مهمی که باعث شده تا چهلستون به یک کاخ دیدنی تبدیل شود، طراحی و معماری آن است. کاخ چهلستون باترکیبی از معماری اصیل ایرانی، چینی و فرنگی بنا شده است و اصل تقارن در ساخت تمام اجزا و سازههای بنا هم چون تزیینات چوبی، نقاشی ها، گچ بری و آینه کاریها رعایت شده است. طراحی این عمارت با نیم نگاهی به معماری بناهای قدیمی ایرانی، چهار ضلعی است که با دو خط موازی به سه مستطیل تقسیم شده است که مستطیل میانی خود از سه قسمت تشکیل شده است که بخشهای کناری آن اتاقهای کوچک و بزرگی را در خود جای میدهد.

بیشتر تزئینات کاشیکاری مسجد عمادالدوله را نقوش هندسی و گیاهی بهصورت انتزاعی و تجریدی تشکیل میدهد. بیشتر این نقاشی ها در دورن حکومت ظل السلطان زیر لایه ای گچ پنهان شده بودند. بخش تالار مرکزی در زمان حکومت پادهشان صفوی، به مهمان های خارجی و شخصیت های مهم کشورهای دیگر اختصاص داشت. سه درگاه و پنجره مشبک، بخش جنوبی تالار اشرف را به ایوان ستوندار جنوبی متصل میکند. کاخ چهلستون از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و در میان باغ چهلستون و در انتهای حوضی پر آب چشم نوازی میکند که با ۱۸ ستون در ایوان اصلی و تالار آینه و تزیینات عالی طلاکاری شده و نقاشیهای سالن پادشاهی یا همان سالن اشرف و بسیاری دیگر معماری ناب و اصیل ایرانی را در دوره صفویه به رخ جهانیان میکشد. کاخ چهل ستون به خاطر شیب اندکی که دارد باعث جاری شدن آب در جویهای آن میشود، این آب جاری در حال حاضر از چاه تامین میشود که بعد از طی مسیری از جهت انتهای کاخ چهلستون اصفهان وارد میدان نقش جهان میشود. همانطور که انتظار میرود بخش قابلتوجهی از بار حملونقل عمومی در شهر یزد را اتوبوسرانی این شهر برعهده دارد که شامل اتوبوسهای معمولی و اتوبوسهای BRT تندرو میشود.

کاخ چهلستون اصفهان از بناهای میباشد که از دیدن آن سیر نخواهید شد و با قدم زدن در بخشهای مختلف این کاخ وارد قسمتی از تاریخ ایران میشوید. در نگاه اول چشمهایتان به نخستین بخش کاخ که زیبایی خود را به نمایش گذاشته است، خیره خواهد شد. سالن با آینه های زیبایی تزئین شده است که جلوه بصری خیره کننده ای را ایجاد می کند. خاطرنشان میشود: مسجد جامع کبیر یزد در قرن ششم هجری قمری به دستور گردشاسب یکی از نوادگان علاءالدوله کالنجار ساخته شده که هنر معماری بینظیر ایرانی در گچکاری، شبستان، صحن و منارههای برافراشته آن جلوه گر است. گلخانهای در جنوب باغ وجود دارد که گلهای فصلی بستر باغ را تامین میکند و بر رنگارنگی و زیبایی و جلوه باغ میافزاید و تمام اینها در کنار هم بهشتی را به وجود میآورند. باغ گلهای اصفهان در حاشیه زاینده رود قرار دارد و بیش از بیست سال است که بخش های متعددی در قالب پروژه های مختلف به آن اضافه شده است. به همین دلیل ما به تحلیل و تجزیه مسجد جامع فهرج در قالب پاورپوینت معماری مسج جاع فهرج پرداختیم تا تمامی اطلاعات معماری ان را برای کمک به دانشجویان استخراج کنیم . امکان ندارد شما وارد این کاخ زیبا شوید و دلتان نخواهد در آن عکاسی کنید و بهترین ساعت برای این کار از 9 تا 11 صبح است که خورشید روبروی کاخ چهل ستون قرار میگیرد و باعث میشود عکاسها جذاب و زیبا شوند. عمارت تاریخی چهل ستون دارای نقوش ترکیبی در دیوارها و سقف تالار در قالبهای زیبای لچک وترنج است و در خطوط اصلی تقسیمات بنا ترکیب زیبایی از نقاشی و کاشی کاری و سایر تزئینات متعدد و متنوع وجود دارد و این اثر با شکوه را به یکی از بارزترین نمونههای معماری دوران صفویه تبدیل کرده است.

درها مزین به هنر خاتم کاری و منبت کاری است و در دیوارها از سنگ مرمر دارای نقوش و گچ بریهای زیبا استفاده شده است. قسمت شمالی و جنوبی ایوان دارای درها و پنجرههای مشبک زیادی است که امروزه از آنها به عنوان محلی برای به نمایش گذاشتن آثار باستانی و تاریخی اصفهان و تصاویری از سفرنامههای جهانگردان و مسافران گذشته که از اصفهان زیبا دیدن کرده بودند، استفاده میشود. در تابستان همه از عصرها به خاطر هوای خنک از مکانهای مورد علاقه گردشگران محسوب میشود. بیشتر محققان وجه تسمه کاخ چهلستون را به خاطر انعکاس این بیست تا ستون بر روی استخر بزرگ باغ چهلستون میدانند. بام کاخ چهل ستون از کاهگل پوشیده شده است و وجود دیواره های دوجداره فضای داخلی آن را به وجود آورده است. نقاشیها و آینه کاریها و نقش و نگارهای بینظیر و بیبدیل کاخ چهلستون، آن را به تماشاییترین و زیباترین کاخها تبدیل کرده است. کاخ چهلستون اصفهان از زیباترین و معروفترین باغهایی است که به مساحت 2120 متر در دوره صفوی بنا شده، این کاخ دارای سه در ورودی که قدیمیترین آن به طرف شرق ساخته شده و اگر از سر در اصلی آن وارد کاخ چهلستون شوید بعد از طی مسافت اندکی ابتدا به استخر بزرگ آن میرسید و سپس جلوی خود عمارت خواهید رسید.

شاه نشین هر کاخی تقریباً زیباترین و دیدنی ترین بخش آن است که با علایق پادشاهان هم آشنا می شوید. هر عمارتی دارای تالارهای مخصوص برای شاهان بوده، کاخ چهلستون اصفهان هم از این قضیه بینصیب نیست. بناهایی مثل سردر مسجد قطبیه، سردرهای زاویه درب کوشک، مسجد آقاسی و مسجد درب جوبار هم در قسمتهای ضلع غربی و جنوبی کاخ ساخته شده است. باغ ارم شیراز باغی سرسبز و زیبا در سمت شمال غربی شیراز است که همه ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می کشد. عمارت چهل ستون در ابتدا کوشکی کوچک در میان باغی بزرگ بوده است و در طی سالیان بر وسعت و شکوه آن افزوده شده است. کاخ چهل ستون دارای محیط بزرگ و بناهای تاریخی زیبایی که اطراف آنها پر از درختان بلند قامت است و از بخشهای مختلف و دیدنیهای زیادی از جمله قسمت شاه نشین،بالاخانه و تالار اشرف برخوردار است. ایلخانیان در دوره حکومت خود به ساخت بناهایی با ارتفاع زیاد، برج و باروها و ساختمانهایی با با قابهای باریک و بلند روی آوردند. قطر این دخمه حدود ۱۵ متر است و به یاد سازندهاش چنین نامی را بر آن نهادهاند.مانکجی معروف به مانکجی صاحب در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار از سوی پارسیان هند و بهعنوان نماینده «انجمن بهبودسازی وضعیت زرتشتیان در ایران» راهی ایران شد تا نزد شاه شکایت ببرد و از فشارها بر زرتشتیان کم کند. ابعاد آن۷ متر در ۵٫۵ متر است که تصویری از دوران جوانی ناصرالدین شاه قاجار هم در بخشی از این اتاق دیده می شود. قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه میگرفت و پس از مشروب کردن بخشی از اراضی مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی به یزد میرسید و همه باغ دولت آباد را سیراب میکرد و پس از آن به طرف اراضی اطراف باغ جاری میشد و زمینهای کشاورزی را سیراب میکرد.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد