محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

معروف ترین جاذبه های تبریز


تبریز کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. تبریز با توجه به تاریخ و وسعت جغرافیایی خود دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. از جاذبه های گردشگری تبریز می توان به ایل گلی، ارگ عالیشاه، روستای کندوان و جنگل ارسباران اشاره کرد.

معرفی تبریز:

تبریز کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر به عنوان بزرگترین مرکز اقتصادی منطقه آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، تجاری، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی منطقه شناخته می شود. تبریز شهری باستانی است و قدمت آن به حدود 4500 سال پیش می رسد.

اکثر مردم تبریز آذربایجانی هستند و به زبان های آذربایجانی، ترکی و تبریزی صحبت می کنند. تبریز یکی از شهرهای ایران است که از دیرباز در دوره های مختلف تاریخ پایتخت ایران بوده است.

آب و هوای تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی آن خنک و مرطوب است. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این شهر تاریخی زیبا در فصل تابستان است که هوا معتدل و مطبوع است.

مکان های زیبای تبریز:

جاذبه های گردشگری تبریز  با توجه به دوران تاریخی و آب و هوای شهر کم نیستند، بیش از 100 مکان و جاذبه گردشگری دارد. با بیتوت همراه باشید تا گشتی کوتاه در شهرهای ایران داشته باشیم و برخی از نقاط دیدنی تبریز را کشف کنیم.


1. ایل گلی یا شاه گلی یکی از بهترین جاذبه های تبریز است

بدون بازدید از باغ ایلگل یا شاهیپور نمی توانید به تبریز بروید. ایل گل یکی از شلوغ ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری تبریز است. این باغ در واقع یک قصر جزیره ای شکل است که در داخل یک حوض بزرگ قرار دارد. ساخت اولیه استخر به زمان آقا کویونلوها برمی گردد و به تدریج در دوره های بعدی تکمیل شد تا شکل پیچیده امروزی خود را به خود بگیرد. در دوران مدرن، اشکال جدیدی از سرگرمی مانند قایق و سورتمه سواری اضافه شده است و هتل ها و رستوران ها ساخته شده اند که جذابیت آن را بیشتر می کند. این اقامتگاه زیبا در جنوب شرقی تبریز واقع شده است.

2. بازار بزرگ یکی از معروف ترین مکان های تبریز است

بازار تبریز یکی از معروف ترین مکان های تبریز و بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان به مساحت یک کیلومتر مربع است که به عنوان میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار که یکی از مراکز تجاری تبریز محسوب می شود به چند قسمت تقسیم شده است که از جذاب ترین آنها بازار فرش، بلور فروش، شیشه فروش و کفاش است. اگر از این جاذبه گردشگری دیدن کردید حتما از معبد «مظفریه» با سقف بلند و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی دیدن کنید.

بازار سرپوشیده تبریز در دوره راه ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و بعدها در دوره صفویه رونق گرفت. بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله ویران شد، اما به زودی توسط نجفقلی خان دنبلی، حاکم وقت تبریز، بازسازی شد.

3. مسجد کبود (آبی) تبریز

مسجد بالو تبریز یا مسجد جهانشاه از دیگر اماکن معروف تبریز در سال نهم هجری قمری در زمان سلطنت ابومظفر جهانشاه قراقونلو به دستور دخترش صالحه خانم بود که متأسفانه آسیب زیادی دید. در سال 1193 هجری قمری در زلزله بزرگی ویران شد.

مسجد کبود به دلیل کاشی های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلامی نیز معروف است. روی کاشی‌های ایوان می‌توانید طرح‌های آبی پیچیده‌ای را ببینید که نام مسجد آبی از آن‌ها گرفته شده است. فضای داخلی مسجد نیز دارای خط زیبا و هنرمندانه ای است. این مسجد تاریخی در خیابان امام خمینی تبریز واقع شده است.

4. موزه و خانه مشروطه

یکی از اماکن تاریخی تبریز، بنای مشروطه است. اگر به تاریخ و به ویژه دوران «مشروطه» علاقه دارید، از بازدید از موزه و خانه تاریخی مشروطه لذت خواهید برد. ساختمان مشروطه که قبلاً خانه حاجی مهدی کوزه کنانی بوده، یکی از معروف ترین و پرافتخارترین مکان های دیدنی تبریز است. این بنای دو طبقه در سال 1868 میلادی توسط حاجی ولی معظم تبریزی ساخته شده و دارای اتاق ها و تالارهای بی شماری است.

زیباترین قسمت های خانه نورگیر و راهروی تزئین شده با شیشه های رنگی و آینه است که این مکان را به یکی از جاذبه های تبریز تبدیل کرده است. محل ملاقات رهبران مشروطه مانند «یلدیزخان» و «باقرخان» و اتخاذ تصمیمات مهم است و اکنون به موزه مشروطه تبدیل شده و آثاری از این دوره مانند مجسمه مشروطه را در خود جای داده است. مکاتباتی مانند رهبران، اسناد تاریخی و احکام قانون اساسی وجود دارد. این بنا در خیابان مطهری، جنب بازار بزرگ تبریز واقع شده است.

5. مسجد علیشاه یا قلعه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر تبریز است

مسجد یا قلعه علیشاه تبریز اثر تاج الدین علی شاه جیلان تبریز بین 716-724 هجری قمری; توسط وزیر اولزیتو و ابوسعید بهادرخان ساخته شده است.

هدف از ساخت آن ساختن مسجد بود که به دلیل ریزش سقف در حین ساخت و فوت علیشاه ناتمام ماند. در سالهای بعد تا پایان دوره «قاجار» با اضافه شدن قطعات جدید، این بنا به عنوان «قلعه نظامی» مورد استفاده قرار گرفت و پایگاه دفاعی تبریز در جنگهای ایران و روس بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد