محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

محتوای ناب

محتوای ناب و به روز اینترنتی

تلگرام و اینستاگرام در کدام کشورها فیلتر هستند؟


گروه فناوری: از ابتدا تا نیمه آخر سال 2023 تعداد ممنوعیت های اینترنتی به 42 و سهم ایران به 14 رسید. به گزارش خبرآنلاین، نظارت در ایران پدیده جدیدی نیست. محدودیت ها و اختلالات در نیمه دوم سال گذشته بسیار شدید بوده و مدت هاست که کاربران با مشکل مواجه بوده اند. اما این روند ادامه داشت تا اینکه ایران در شش ماهه اول سال 2023 به «رکورددار تحریم های اینترنتی» تبدیل شد.برای دانلود برنامه اندروید گلیگ نمایید.


دسترسی به اینترنت برای کاربران ایرانی هر روز سخت تر می شود و در نتیجه بسیاری از کاربران مجبور به استفاده از فیلترها برای رفع نیاز خود می شوند و هر چه زمان می گذرد بازار پاکیزه تر شده است. بخشی از زندگی روزمره کاربر شود.

وب سایت Surfshark داده های تحلیلی منتشر کرد که بر اساس آن در نیمه اول سال جاری، 29 کشور جهان درگیر انواع مختلف اینترنت بودند. در واقع می توان گفت تعداد مسدود شدن اینترنت که از ابتدای سال 2023 شروع شده و تا پایان نیمه اول سال ادامه داشته است به 42 مورد رسیده است که از این تعداد 14 مورد ایران بوده است. به نظر می رسد ایران در راس محدودیت های اینترنت و در راس تحریم های محدود قرار دارد.

اما علاوه بر ایران، آسیا نیز رکورددار بیشترین محدودیت در اینترنت در میان قاره های جهان است. بر اساس آمار منتشر شده توسط وب سایت Surfshark، 4.24 میلیارد نفر در سراسر جهان در نیمه اول سال جاری تحت تاثیر سانسور اینترنت قرار گرفته اند. همچنین آمارها نشان می دهد که در نیمه اول سال 2023، 42 محدودیت جدید در اینترنت آغاز شد که به 40 محدودیت قبلی افزوده شد و ساکنان 29 کشور از جمله آسیا و 15 کشور و . بیشترین تعداد فیلترهای مخفی در جهان است.

شبکه های اجتماعی یک ابزار ارتباطی در سطح وسیع و جهانی هستند. با پیشرفت علم و فناوری، این شبکه ها به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده اند، هرچند در برخی کشورها با سانسور و فیلترینگ در اینترنت و شبکه های اجتماعی همراه هستند.

واتس اپ

بیش از 180 کشور واتس اپ را مجاز کرده اند. تنها 6 کشور استفاده از واتس اپ را ممنوع کرده اند و ایران نیز جزو این 6 کشور است. از دیگر کشورهایی که واتس اپ را فیلتر کرده اند می توان به چین، کره شمالی، سوریه، قطر و امارات متحده عربی اشاره کرد. دانلود واتساپ جدید با لینک مستقیم



تلگرام

تلگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در بین کاربران است، اما این اپلیکیشن توسط چندین کشور نیز مسدود شده است. آذربایجان، بحرین، بلاروس، برزیل، چین، جمهوری چک، کوبا، آلمان، هنگ کنگ، هند، هند، ایران، عراق، پاکستان، روسیه و تایلند از جمله کشورهایی هستند که با فیلترینگ تلگرام مواجه هستند.

اینستاگرام

اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری عکس و فیلم است، در چندین کشور جهان مسدود یا محدود شده است. چین، روسیه، بلاروس، ایران و اوگاندا از جمله کشورهایی هستند که اینستاگرام با ممنوعیت مواجه است.

توییتر

توییتر مانند سایر اپلیکیشن های محبوب در کشورهای دیگر با سانسور مواجه است. طبق آخرین آمار، از فوریه 2022، دولت های چین، ایران، میانمار، کره شمالی، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان دسترسی به توییتر را مسدود کرده اند.

یوتیوب.

یوتیوب، یک سرویس اشتراک ویدئو، دومین وب سایت محبوب جهان پس از گوگل و بالاتر از فیس بوک است. این شاخه اصلی گوگل است که در نوار ابزار این سایت یافت می شود، اما در کمال تعجب این قسمت نیز محدود است. یا در برخی کشورها ممنوع است. ایران، روسیه، ترکیه، امارات، سوریه، کره جنوبی، کره شمالی، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، برزیل، مراکش، لیبی، بنگلادش، ونزوئلا، اریتره، دانمارک، فنلاند، آلمان، اندونزی، مالزی و تایلند یکی از کشورهایی است که می خواهد از یوتیوب برای خلاص شدن از شر ممنوعیت استفاده کند.

آسیا 71 درصد از سهم فیلتر جهانی را به خود اختصاص داده است

با توجه به داده‌های مربوط به فیلترینگ دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از افراد واقعاً تحت تأثیر سانسور اینترنت قرار دارند و تعداد آنها از 2.08 میلیارد نفر در نیمه اول سال 2022 به 2.35 میلیارد نفر در نیمه اول این سال افزایش یافته است. سال . همانطور که از آمار فیلترینگ مشخص است، آسیا با ۷۱ درصد محدودیت اینترنت در سال جاری در رتبه اول قرار دارد و پس از آن آفریقا و اروپا با استفاده از فیلترینگ در رتبه های بعدی قرار دارند.

اگرچه میزان محدودیت ها و سانسور اینترنت در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کاهش یافته است، اما این پس از آن است که کارشناسان و تحلیلگران وب سایت معتبر Surfshark تعداد کشورها را منتشر کردند. این محدودیت ها برداشته شده و از بین رفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد